Prawidłowa praca wycieraczek ma znaczący wpływ na komfort widzenia podczas jazdy samochodem, a przede wszystkim na bezpieczeństwo na drodze. Tylko te dobrze dobrane i w pełni sprawne będą w stanie zagwarantować odpowiednią widoczność bez smug, wody i zanieczyszczeń. To szczególnie ważne przy wzmożonych opadach. Zimowe BHP obejmuje obowiązkową kontrolę stanu wycieraczek, a w razie potrzeby wymianę piór na nowe, dobrze dopasowane do konkretnego modelu pojazdu.

Dobrze dopasowane, w pełni sprawne wycieraczki zbierają z powierzchni szyby wodę, śnieg i zanieczyszczenia takie jak np. błoto, sól czy opadłe z drzew liście. Ich długość pozwala na dokładne oczyszczenie dużej powierzchni szyby, przy pozostawieniu jak najmniejszej przestrzeni ze zmniejszoną widocznością. Jeśli nie jesteś pewien, jakie wybrać wycieraczki – zapraszamy do naszego salonu, chętnie pomożemy dobrać właściwy model.

Zimowe BHP – Weryfikujemy stan wycieraczek

Weryfikacji stanu wycieraczek dokonujemy w warunkach pogorszonej widoczności, przy opadach śniegu lub deszczu, bądź gdy dochodzi do zanieczyszczenia szyb. Zimowe BHP zaleca przy tym stosowanie odpowiedniego dla danej pory roku płynu do spryskiwaczy. Jego jakość oraz odpowiedni względem panujących temperatur dobór również mają wpływ na pracę wycieraczek. Płyny mogą mieć różne oznaczenia informujące o temperaturze zamarzania. Dobrze dobrany, wysokiej jakości płyn nie zamarza i – przy sprawnych wycieraczkach – nie pozostawia smug.

Wycieraczki należy wymienić, gdy podczas pracy pozostawiają one przynajmniej jedną stałą smugę bezpośrednio w polu widzenia kierowcy – taką, która może ograniczać widoczność. Pozostawianie pojedynczych drobnych smug poza centralnym polem widzenia nie powoduje konieczności wymiany piór na nowe.

Wycieraczki nadają się do wymiany także w przypadku tarcia piór o szybę, piszczenia lub hamowania wycieraczek podczas pracy. Należy też zwrócić uwagę na powstającą korozję oraz przyleganie gumowej części wycieraczki do stelaża. Gdy zaczyna ona odchodzić, wycieraczka wymaga wymiany.

Długość piór

W większości przypadków wycieraczki są różnej długości i lewa jest dłuższa od prawej, jednak nie jest to regułą. Zdarza się też, że wycieraczki w komplecie są równej długości. By poprawnie dopasować długości wycieraczek do konkretnego modelu samochodu, można wesprzeć się katalogiem, który powinien być dostępy u sprzedawcy. Jeśli jednak dokonujemy zakupów na przykład w supermarkecie, być może nie będziemy mogli skorzystać z tego typu informacji. Wówczas warto zabrać ze sobą komplet starych wycieraczek, aby odpowiednio dopasować pióra.

Rodzaje wycieraczek

W sprzedaży dostępne są dwa podstawowe rodzaje wycieraczek. Pierwszy to standardowe, popularne od lat wycieraczki z metalowym stelażem, o szkieletowej konstrukcji. Drugi to bardziej nowoczesne wycieraczki aerodynamiczne typu „banan” ze zintegrowanym stelażem oraz częścią roboczą.

Zaletą wycieraczek ze stelażem jest przede wszystkim niższa cena. W przypadku zużycia możliwa jest wymiana jedynie gumowej części roboczej, co jest bardziej ekonomiczne i przyjazne dla środowiska. Wycieraczki szkieletowe w mniejszym stopniu przylegają jednak do szyby, przez co ich praca jest mniej dokładna. Są też wolniejsze od zintegrowanych płaskich wycieraczek aerodynamicznych. Mają krótszą żywotność, a ich konstrukcja jest delikatniejsza i bardziej podatna na uszkodzenia. Metalowy szkielet może też ulegać korozji.

Możemy zakupić wycieraczki szkieletowe ze spojlerem, który dodatkowo dociska ramię wycieraczki do szyby podczas jazdy z większą prędkością. Koszt takiego kompletu będzie jednak, oczywiście, wyższy.

Drugi rodzaj wycieraczek, czyli wycieraczki aerodynamiczne ściślej przylegają do szyby, przez co dokładniej zbierają wodę i zabrudzenia. Jednocześnie dzięki płaskiej konstrukcji pracują przy mniejszym oporze powietrza, przez co są szybsze. Wolniej się zużywają, ponieważ ich budowa jest monolityczna, a prosta konstrukcja jest bardziej wytrzymała. Aerodynamiczne wycieraczki pracują też ciszej od klasycznych wycieraczek ze stelażem. Niestety zakup takiego kompletu wiąże się z większym wydatkiem, jednak jest to godna uwagi inwestycja.

Materiał wykonania – jakość gumy wycieraczek

Podczas eksploatacji elementy gumowe wycieraczek, wykonując ruchy tam i z powrotem, pokonują łącznie bardzo duże odległości, czyszcząc naprawdę spore powierzchnie. Materiał, z jakiego wykonuje się pióra, musi zatem spełniać określone wymagania odnośnie do jakości. Guma musi być odpowiednio elastyczna i jednocześnie twarda – tak by przylegała do szyby, zbierając przy tym zabrudzenia i odprowadzając wodę. Warto zdawać sobie sprawę, że nie każdy materiał stosowany w wycieraczkach będzie cechować się jednakowo dobrymi właściwościami. Do produkcji nowoczesnych modeli dostępnych w sprzedaży stosuje się różnorodne mieszanki gumy.

Zwykła guma w wycieraczkach bez domieszek to standard, który ma wielu zwolenników między innymi ze względu na cenę. W sprzedaży dostępne są jednak również pióra gumowe ze specjalnie dobranymi domieszkami, między innymi silikonu grafitu czy teflonu. Tak wzbogacony materiał cechuje się lepszymi właściwościami w zakresie przyczepności, elastyczności oraz twardości. Jest też bardziej wytrzymały, a wycieraczki pracują bardziej płynnie i ciszej. Guma z domieszką silikonu jest bardziej odporna na trudne warunki atmosferyczne, w tym niskie temperatury czy ostre słońce. Warstwa teflonu osadzona na gumie dodatkowo zabezpiecza zaś między innymi przed przymarzaniem.

Ze zmianą wycieraczek nie należy zwlekać do momentu, aż słaba widoczność zaskoczy nas podczas podróży. Warto zawczasu dobrze dopasować model wycieraczek i przemyśleć zakup droższego – bardziej zaawansowanego technologicznie. Pamiętajmy jednak, że nawet najbardziej podstawowe wycieraczki – w porę wymienione i odpowiednio dobrane – będą o wiele lepsze od tych zużytych.